Menu Sluiten

Zakelijke energie inkopen voor Albert Heijn: de beste inkoopstrategie voor duurzaamheid en efficiëntie

Zakelijke energie albert heijn

Albert Heijn, een toonaangevende Nederlandse supermarktketen welke een belangrijke rol speelt in de detailhandel. Er komt veel kijken bij de bedrijfsvoering van zo’n grote supermarkt keten, waaronder energiebeheer. Dit komt door de grote energiebehoeften van de winkels, distributiecentra en productiefaciliteiten. Het efficiënt en duurzaam inkopen van zakelijke energie is niet alleen essentieel in kosten besparing maar ook noodzakelijk voor het milieu. In dit artikel bespreken we alle aspecten van zakelijke energie voor Albert Heijn, en kijken we naar de beste inkoopstrategie.

Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!

1. Vul uw gegevens in  2. Wij gaan op zoek naar de beste deal  3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding






     Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.

     Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.

     De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.

     

    Zakelijke energiebehoeften van Albert Heijn

    Albert Heijn heeft honderden winkels en diverse distributiecentra door heel Nederland. Dit vraagt om een aanzienlijke hoeveelheid energie. Denk hierbij aan de verlichting, koeling en verwarming. De energiebehoeften van een supermarkt kunnen divers en complex zijn. Zo is er een piek tijdens openingstijden, maar ook een constante vraag naar koeling om de producten vers te houden.

    Albert Heijn steeds meer zelfvoorzienend

    Albert Heijn is de laatste jaren al druk bezig om duurzaam om te gaan met hun energieverbruik. Zo gaan ‘s  avonds alle lichten uit, en sluiten de deuren om warmte binnen te houden. Ook is het grootste gedeelte van de winkels al overgestapt op LED verlichting. Ze produceren zelf groene energie door middel van zonnepanelen op de daken. In 2022 wekte zij hiermee al 18,5 miljoen kWh op, wat een toename is van 36% ten opzichte van 2021. Dit staat gelijk aan het jaarlijks verbruik van ruim 6.000 huishoudens wat goed is voor 5% van hun totale verbruik.

    Albert Heijn heeft vorige week hun nieuwe laadplein geopend bij het distributiecentrum in Pijnacker. In Nederland hebben ze nu totaal 270 laadpalen voor 74 vrachtwagens en 250 bezorgbussen. Hiermee beschikt het als retailer over het grootste elektrische wagenpark van Nederland. Vorig jaar reed Albert Heijn al 2,5 miljoen kilometer elektrisch en willen dat in 2024 gaan verdubbelen. Hiermee is de supermarkt hard op weg om alle klanten en winkels in Nederland en België in 2023 emissievrij te beleveren.

    Sinds 2010 is Albert Heijn al bezig om hun winkels tot gasloze supermarkt te maken. Inmiddels is al 95% van het gas af. Vanaf 2012 gebruikt Albert Heijn alleen nog maar Hollandse windenergie. Daarnaast investeert de supermarkt ook in eigen energieopwekking. Nu zijn er al 50.000 zonnepalen geïnstalleerd op daken van winkels, distributiecentra en Home Shop Centers.

    De beste inkoopstrategie van zakelijke energie voor Albert Heijn

    Omdat de energiebehoeften hoog zijn voor Albert Heijn is het belangrijk om deze zo efficiënt mogelijk in te kopen. Hierbij zijn een aantal aspecten belangrijk om rekening mee te houden.

    1. Een van de belangrijkste inkoopstrategieën voor zo’n grote supermarktketen is het aangaan van een langetermijncontracten. Door zo’n contract aan te gaan heb je stabiliteit en weet je wat de energiekosten zullen zijn. Dit maakt budgettering en financiële planning makkelijker. Als er gunstige tarieven onderhandelt zijn kan Albert Heijn aanzienlijk kosten besparen.
    2. Om de inzet van Albert Heijn in duurzame energie te benadrukken, investeren zij in groene energie certificaten ( GEC’s). Deze certificaten staan garant voor het feit dat een deel van de ingekochte energie afkomstig is van hernieuwbare bronnen zoals zonne- en windenergie. Zo helpen ze mee om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
    3. Je kan ook deelnemen aan energie-inkoopcollectieven. Door je energiebehoeften te bundelen met andere bedrijven kan je gunstigere inkooptarieven en contractvoorwaarden krijgen. Je onderhandelingspositie bij zakelijke energieleveranciers is zo beter.
    4. Een andere inkoopstrategie is het investeren in eigen energieopwekkingsfaciliteiten. Albert Heijn heeft dit al gedaan door te investeren in zonnepanelen op de daken van hun winkels en distributiecentra. Door gebruik te maken van zelfvoorzienende energieoplossingen ben je minder afhankelijk van externe energiebonnen en creëer je lagere energiekosten op de lange termijn.

    Wat kan Zakelijke Energietarieven betekenen voor Albert Heijn

    Wij van Zakelijke Energietarieven ontlasten ondernemers van al hun energiezaken. Zo kunnen zij zich meer focussen op hun bedrijfsvoering. Heb jij vragen over je huidige energiecontract? Of ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie analisten. Zij kijken samen met jou naar de beste inkoopstrategie en wat er eventueel nog mogelijk is om energie te besparen. Ook met vragen over verduurzamen en het inkoop van groene energie kan je bij ons terecht.