Door de toenemende aandacht voor duurzaamheid en de noodzaak om de uitstoot van broeikassen te verlagen, neemt de overstap naar elektrische voertuigen sterk toe. Bussen zijn hier geen uitzondering op, er verschijnen steeds meer elektrische bussen op de weg. Dit houdt ook er een aantal zaken steeds belangrijker worden zoals oplaadstations voor bussen en de infrastructuur die nodig is om elektrische voertuigen op te laden. Een belangrijk aspect is het beheer van zakelijke energie voor het bus oplaadstation. In dit artikel bespreken we de verschillende aspecten van zakelijke energie voor het opladen van bussen. Ook kijken we naar de beste inkoopstrategie.
Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!
1. Vul uw gegevens in 2. Wij gaan op zoek naar de beste deal 3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding
Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.
Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.
De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.
Energiebehoeften van het opladen van elektrische bussen
De energievraag van elektrische bussen is weer anders dan bijvoorbeeld elektrische taxi’s. Wat de energiebehoeften zijn van een oplaadstation voor bussen hangt van verschillende factoren af. Denk hierbij aan het aantal bussen dat er dagelijks opgeladen moet worden, de grootte van de batterijen van de bussen en de laadtijden. Elektrische bussen hebben meestal een batterij capaciteit variërend tussen de 10 kWh en de 600 kWh of meer. Je ziet vaak dat de oplaadstations gedurende de nacht hun piekuren hebben, dit is wanneer de meeste bussen worden opgeladen voor de dienst voor de volgende dag. Tijdens het opladen gaat er altijd een beetje energie verloren. De efficiëntie van het laadproces ligt gemiddeld tussen de 85% en de 95%.
Rekenvoorbeeld zakelijke energie bus oplaadstation:
Als je uitgaat van een bus met een batterijcapaciteit van 300 kWh en een laadproces met een efficiëntie van 90%. Dat houdt in dat je 300 kWh energie nodig hebt voor een volledige volle batterij dit is zonder energie te verliezen. Met een efficiëntie van 90% betekent dit dat er 10% van de energie verloren gaat tijdens het opladen.
Totale energieverbruik = batterijcapaciteit / oplaadefficiëntie
Totale energieverbruik = 300 kWh / 0,90 = 333,33kWh
Kortom, voor een elektrische bus met een batterijcapaciteit van 300kWh en een oplaadefficiëntie van 90%, zou het totale energieverbruik bij het opladen van één bus neerkomen op ongeveer 333,33kWh. Dit is afhankelijk van de specifieke omstandigheden en dit kan per model ook verschillen.
Duurzame energiebronnen voor het opladen van elektrische bussen
Voor veel ondernemers is duurzaamheid een kernoverweging aan het worden voor het opladen van elektrische bussen. Hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie spelen een steeds belangrijkere rol. Door gebruik te maken van groene energie creëer je financieel voordeel op de lange termijn en daarnaast draagt het bij om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Enkele van de meest gebruikte duurzame bronnen:
Zonne-energie: zonnepanelen kunnen worden geïnstalleerd op de bus laadstations, busstations of zelfs op de daken van de bussen zelf. Dit zorgt voor een directe bron van elektriciteit en kan helpen de afhankelijkheid van het stroomnet verminderen.
Windenergie: windturbines kunnen worden geïnstalleerd vlakbij de bus depots om duurzame energie te genereren. Dit is vooral een uitkomst in gebieden met consistente en sterke wind.
Biomassa: installaties voor biomassa kunnen worden gebruikt om elektriciteit op te wekken uit organisch materiaal zoals landbouwafval. Als deze goed beheerd wordt kan dit een duurzame en hernieuwbare bron van energie zijn.
Inkoopstrategieën voor zakelijke energie bus oplaadstation
Het opladen van bussen vraagt een aanzienlijke hoeveelheid zakelijke energie. Efficiënt energiebeheer is dan ook cruciaal. Het slim inkopen van zakelijke energie van het bus oplaadstation is hier een belangrijk onderdeel van.
- Vaste contracten: Bij een vast contract wordt vooraf een prijs per kilowattuur voor een bepaalde periode vastgelegd. Dit geeft zekerheid je komt zo niet voor onverwachte hoge energiekosten te staan. Budgettering wordt makkelijker maar je kan met deze inkoopstrategie niet mee profiteren van eventuele prijsdalingen gedurende je contractperiode.
- Variabele contracten: Variabele contracten bieden meer flexibiliteit, je beweegt als het ware mee met de energiemarkt. Dit kan voordelig zijn als de energieprijzen dalen, maar brengt ook het risico van stijgende prijzen met zich mee. Deze inkoopstrategie is geschikt voor exploitanten die bereid zijn het marktrisico te dragen.
- Groene energiecontracten: je kan er tegenwoordig ook voor kiezen om je energie in te kopen uit volledig hernieuwbare bronnen. Deze contracten kunnen wel wat prijziger zijn, maar ze dragen bij aan een duurzame bedrijfsvoering. Dit maakt je bedrijf weer aantrekkelijker voor overheen en gemeenschappen die duurzame initiatieven ondersteunen.
- Eigen energieopwekking: het installeren van zonnepanelen of windturbines op locatie van het bus oplaadstation kan een effectieve manier zijn om kosten te verlagen. Deze aanpak vraagt wel een aanzienlijke investering, maar kan op lange termijn zeer kosteneffectief zijn.
Wat kan Zakelijke Energietarieven betekenen voor jouw oplaadstation voor elektrische bussen?
Heb jij vragen over je huidige laadcontract? Of vraag je je af hoe je het beste zakelijke energie in kan kopen voor het bus oplaadstation? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie analisten. Zij kijken samen met jou naar de beste inkoopstrategie passend bij jouw bedrijf. Ook met vragen over verduurzamen of het inkopen van groene energie kan je bij ons terecht.
Senior Energie Analist
Meer dan 15 jaar ervaring in de zakelijke energiemarkt. Wij zoeken de beste deal bij uw profiel.