Steeds meer bedrijven gaan op zoek naar manieren om hun bedrijf te verduurzamen. Je ziet dat bedrijven ook vaker overstappen naar elektrische voertuigen. Door de opkomst van elektrische voertuigen verandert de transportsector drastisch. Je ziet personenauto’s al enige tijd de overstap maken naar elektrische aandrijving. Vervolgens kwamen er ook elektrische taxi’s en bussen op de weg. Ook in de wereld van vrachtvervoer is de verschuiving naar elektrische vrachtwagens in volle gang. Het opladen van een elektrische vrachtwagen vraagt een aanzienlijke hoeveelheid zakelijke energie. In deze blog bespreken we verschillende aspecten van zakelijke energie voor het opladen van elektrische vrachtwagens, en kijken we naar de beste inkoopstrategie.
Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!
1. Vul uw gegevens in 2. Wij gaan op zoek naar de beste deal 3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding
Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.
Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.
De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.
Het belang van zakelijke energie voor elektrische vrachtwagens
De overstap naar elektrische voertuigen en dus ook elektrische vrachtwagens biedt meerdere voordelen. Denk hierbij aan lagere operationele kosten, verminderde uitstoot van broeikasgassen en minder geluidsoverlast. Alleen om deze voordelen te kunnen realiseren moeten bedrijven investeren in efficiënte en betrouwbare infrastructuur voor het opladen van hun elektrische vrachtwagens. Het opladen van een elektrische vrachtwagen vraagt veel zakelijke energie, dit leidt tot groeiende behoefte aan zakelijke energieoplossingen.
Een grote uitdaging voor bedrijven die de overstap naar elektrische vrachtwagens willen maken is het garanderen van voldoende laadcapaciteit. Personenauto’s kunnen thuis opgeladen worden of bij publieke laadstations, maar voor vrachtwagens gaat dit niet op. Voor het opladen van elektrische vrachtwagens zijn zwaardere laadstations met hogere vermogens nodig. Dit houdt dus in dat bedrijven moeten investeren in gespecialiseerde laadinfrastructuur, die vaak meer energie vraagt dan standaard voorzieningen kunnen leveren.
De beste inkoopstrategie van zakelijke energie voor het opladen van elektrische vrachtwagens
Doordat de energievraag voor bedrijven flink stijgt met de overstap naar elektrische vrachtwagens is energiebeheer extra belangrijk. Het efficiënt inkopen van deze energie is dan ook cruciaal. Er zijn verschillende inkoopstrategieën waar je uit kan kiezen:
- Vaste tarieven: Als je kiest voor een contract met vaste tarieven dan wordt de energieprijs vastgezet voor een bepaalde periode. Meestal sluit je een contract af tussen de één en drie jaar. Deze inkoopstrategie biedt bedrijven zekerheid over hun energiekosten en beschermt hen tegen prijsstijgingen op de energiemarkt. Het maakt budgettering ook eenvoudiger voor je bedrijf. Nadeel van vaste tarieven is dat bedrijven niet mee kunnen profiteren van eventuele prijsdalingen.
- Variabele tarieven: Bij variabele tarieven koop je energie in tegen de actuele energieprijs. Je beweegt als het ware mee met de energiemarkt. Zo kan je als bedrijf mee profiteren van lagere tarieven als de energieprijzen dalen. Maar het brengt ook het risico van prijsstijgingen met zich mee. Deze inkoopstrategie is geschikt voor bedrijven die flexibiliteit belangrijk vinden en in staat zijn om hun energieverbruik aan te passen aan prijsveranderingen. Het is hierbij wel belangrijk om de energiemarkt nauwlettend in de gaten te houden. Het is ook slim om je laadtijden aan te passen aan de tijden dat de energietarieven lager liggen.
- Groene energiecontracten: Doordat duurzaamheid een steeds belangrijk aspect wordt binnen bedrijven kiezen ze ook steeds vaker voor groene energiecontracten. Zo kan je als bedrijf voldoen aan duurzaamheidsdoelstellingen en je ecologische voetafdruk verkleinen. Groene energiecontracten garanderen dat de geleverde stroom afkomstig is uit hernieuwbare bronnen zoals zon, wind en waterkracht. Deze groene energiecontracten kunnen wel iets duurder uitvallen dan conventionele energiecontracten. Op de lange termijn kan het wel kosten besparingen opleveren door de stabiliteit van hernieuwbare energieprijzen en mogelijke subsidies of belastingvoordeel.
- Collectieve inkoop: Je kan er als bedrijf ook voor kiezen om je energievraag te bundelen met andere bedrijven. Zo krijg je een betere onderhandelingspositie bij zakelijke energieleveranciers. Dit kan weer leiden tot lagere energietarieven en betere contractvoorwaarden. Vooral voor kleinere bedrijven kan deze inkoopstrategie gunstig zijn. Collectieve inkoop kan ook leiden tot gedeelde investeringen in laadinfrastructuur wat de initiële koten weer kan verlagen.
Hoeveel energie kost het om een elektrische vrachtwagen op te laden?
Hoeveel het opladen van een elektrische vrachtwagen kost hangt van verschillende factoren af, zoals de capaciteit van de batterij, de efficiëntie van de oplader, en de kosten van elektriciteit. De belangrijkste factoren voor stroomkosten bepaling zijn:
- Batterijcapaciteit: de capaciteit van de batterij wordt gemeten in kilowatturen (kWh). Een elektrische vrachtwagen kan een batterijcapaciteit hebben die varieert tussen de 200 kWh en 1000 kWh of meer, dit is afhankelijk van het model en het gebruik.
- Efficiëntie van de oplader: Niet alle energie die van het stroomnet komt wordt effectief opgeslagen in de batterij. Tijdens het laadproces gaat er altijd at energie verloren. Je verbruikt dus iets meer energie dan dat er in de batterij opgeslagen wordt.
- Kosten van elektriciteit: de prijs van elektriciteit kan per regio verschillen. Ook het moment van opladen kan invloed hebben op de tarieven.
Reken voorbeeld gebruik elektriciteit voor laden elektrische vrachtwagen:
Laten we een voorbeeld nemen van een elektrische vrachtwagen met een batterijcapaciteit van 500 kWh.
1: Capaciteit van de batterij: 500 kWh.
2: Efficiëntie van de lader: Stel dat de efficiëntie 90% is, dan heb je ongeveer 555 kWh nodig om de batterij volledig op te laden ( 500 kWh / 0,90).
3: Kosten van elektriciteit: Stel dat de elektriciteitsprijs €0,20 per kWh is.
De kosten voor een volledige lading kunnen we dan als volgt berekenen:
555 kWh x €0,20 per kWh = € 111
Kortom, het kost dus ongeveer €111 om een elektrische vrachtwagen met een batterijcapaciteit van 500 kWh volledig op te laden. Als je ervan uit gaat dat de elektriciteitsprijs €0,20 per kWh is en een laadefficiëntie van 90 %.
De rol van overheidsbeleid voor elektrische vrachtwagens
De vrachtwagensector, die verantwoordelijk wordt geacht voor 22% van de totale broeikasgasemissies van de transportsector is een doelwit van de overheden met betrekking tot de energietransitie. Subsidies, belastingvoordelen en andere financiële prikkels kunnen bedrijven helpen de initiële investeringen in laadinfrastructuur en groene energie te verminderen. Daarnaast kunnen bepaalde regelgevingen en standaarden bedrijven helpen bij het implementeren van efficiënte en duurzame energieoplossingen. Daarom is het belangrijk voor bedrijven om op de hoogte te blijven van de beschikbare overheidsprogramma’s en subsidies om optimaal te profiteren van financiële ondersteuning.
Wat kan Zakelijke Energietarieven betekenen voor het opladen van elektrische vrachtwagens?
Wij van Zakelijke Energietarieven ontlasten ondernemers van al hun energiezaken. Zo kunnen zij zich weer volledig focussen op hun bedrijfsvoering. Koop jij zakelijke energie in voor je elektrische vrachtwagens en heb je vragen over je huidige energiecontract? Of wil je graag de overstap maken naar elektrische vrachtwagens en wil je meer weten over de verschillende inkoopstrategieën voor zakelijke energie voor een elektrische vrachtwagen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie analisten. Zij kijken samen met jou naar de best passende inkoopstrategie voor jouw bedrijf. Ook met alle andere energievragen kan je bij ons terecht.
Senior Energie Analist
Meer dan 15 jaar ervaring in de zakelijke energiemarkt. Wij zoeken de beste deal bij uw profiel.