Menu Sluiten

Hoe kan je grootzakelijke energie inkopen voor de luchtvaartindustrie?

Hoe kan je grootzakelijke energie inkopen voor de luchtvaartindustrie?

De luchtvaartindustrie speelt een cruciale rol in de wereldeconomie, zowel voor vrachtvervoer als passagiersvervoer. Deze sector verbruikt een aanzienlijke hoeveelheid energie wat een grote milieu impact heeft maar daarnaast ook flinke operationele kosten met zich mee brengt. Onder zakelijke energie in de luchtvaart valt niet alleen de brandstoffen die de vliegtuigen aandrijft, maar ook de energie die gebruikt wordt voor luchthaven gerelateerde activiteiten en infrastructuur. In dit artikel kijken we hoe je grootzakelijke energie zo slim mogelijk kan inkopen voor de luchtvaartindustrie. Ook bespreken we verschillende uitdagingen en oplossingen.

Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!

1. Vul uw gegevens in  2. Wij gaan op zoek naar de beste deal  3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding






     Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.

     Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.

     De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.

     

    De grootzakelijke energiebehoefte van de luchtvaartindustrie

    De luchtvaart heeft een van de grootste brandstof verbruiken van alle sectoren. Vliegtuigen draaien op kerosine dat is een olieachtige brandstof die zich kenmerkt door een hoge energiedichtheid wat weer essentieel is voor lange afstandsvluchten. Echter is de energie die verbruikt wordt door vliegtuigen een topje van de ijsberg. De luchthavens, vliegtuigonderhoud en grondoperaties vragen daarentegen ook een aanzienlijke hoeveelheid energie.

    Vliegtuigen verbruiken niet alleen tijdens het vliegen grote hoeveelheden kerosine maar ook tijdens het opstijgen, dalen en het taxiën.in 2022 stootte de Nederlandse luchtvaartsector 9,5 miljard kilo CO2 uit. De uitstoot die plaatsvond in het buitenlandse luchtruim is hierin meegeteld, echter is de uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vlogen hierin niet meegeteld. Een gemiddeld passagiersvliegtuig verbruikt zo’n 3 tot 5 liter brandstof per 100 kilometer per passagier. Door de grote hoeveelheid vluchten die dagelijks worden uitgevoerd heeft de luchtvaartsector wereldwijd een verbruik van meer dan 300 miljard liter kerosine per jaar. Hierdoor is de luchtvaartindustrie verantwoordelijk voor ongeveer 2,5& van de wereldwijde CO2 uitstoot  wat het belang van energie-efficiëntie en duurzame alternatieven benadrukt.

    Duurzaamheid binnen de luchtvaartindustrie

    De laatste jaren is de druk om te verduurzamen flink toegenomen in verschillende sectoren, de luchtvaartindustrie is hier geen uitzondering op. Er is wereldwijd een streven om de CO2 uitstoot te verminderen en de luchtvaartindustrie speelt daarin een belangrijke rol. De overstap naar duurzamere brandstoffen en energiebronnen is een grote uitdaging maar toch zijn er diverse ontwikkelingen die hoop geven voor de toekomst.

    Een van de meest veelbelovende technologieën voor het verduurzamen van de luchtvaart is de inzet van duurzame vliegtuigbrandstoffen ( Sustainable Aviation Fuel) ook wel SAF genoemd. SAF wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals biologische afvalstoffen, algen of synthetisch geproduceerde materialen.  SAF kan in tegenstelling tot traditionele fossiele brandstoffen de CO2 uitstoot tot wel 80% verminderen over de gehele levenscyclus van brandstof. De uitdaging is alleen de schaalvergroting van de productie van SAF. De kosten van SAF zijn op het moment wel veel hoger dan die van traditionele kerosine wat het gebruik ervan weer bemoeilijkt. Toch zien we steeds meer luchtvaartmaatschappijen en luchthavens die SAF gebruiken, en hiermee ook een poging willen doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en zo ook de luchtvaart willen verduurzamen.

    Naast SAF wordt er ook nog steeds gewerkt aan alternatieven zoals bijvoorbeeld volledig elektrische vliegtuigen en hybride systemen die kerosine en elektriciteit combineren. Zo lijkt voor de korte afstandsvluchten elektrificatie haalbaar, maar zeker voor de lange afstandsvluchten zullen waarschijnlijk duurzame brandstoffen en hybride technologieën de voorkeur hebben. Daarnaast hebben veel luchthavens al geïnvesteerd in de ontwikkeling van infrastructuur voor elektrisch aangedreven grondafhandelingsvoertuigen. Dit draagt weer bij aan de algehele vermindering van de CO2 uitstoot van de luchthavenoperaties.

    Inkoopstrategie van grootzakelijke energie in de luchtvaart

    Door de grote hoeveelheid energie die nodig is in de luchtvaart is het essentieel om heer bewust mee om te gaan. Hoe koop je deze grootzakelijke energie dan precies in voor de luchtvaartindustrie? De inkoop van zakelijke energie gaat verder dan alleen de aanschaf van brandstoffen en elektriciteit. Het gaat ook om het beheren van contracten, het kiezen van de juiste energieleverancier en het benutten van duurzame energiebronnen.

    Bij een vast energieprijs zet je het huidige energietarief vast gedurende de looptijd van je contract. Met deze inkoopstrategie ben je beschermt tegen de volatiliteit van de energiemarkt. Aangezien het energieverbruik van luchtvaartmaatschappijen aanzienlijk is, kan een kleine verandering al grote kosten met zich meebrengen. Ook wordt door een vast energieprijs budgettering eenvoudiger. Zeker bij het inkopen van SAF kunne lange termijnleveringen met een vaste prijs helpen bij de integratie van deze duurzame brandstof in de bedrijfsvoering.

    • Groene certificaten en duurzaamheid

    Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens kunnen ook gebruik maken van groene certificaten, hiermee kan je aantonen dat een deel van je energieverbruik afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Het behalen van milieu- en duurzaamheidscertificaten kan bijdragen aan het imago van een luchtvaartmaatschappij maar daarnaast ook helpen bij het voldoen aan de steeds strengere milieuregels en wetgevingen. 

    • Diversificatie van energiebronnen

    Een belangrijke inkoopstrategie is het diversifiëren van de energiebronnen. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens kunnen profiteren van het combineren van verschillende energiecontracten, zoals de aankoop van hernieuwbare energie via groene stroomcontracten voor luchthavens en het gebruik van SAF voor vliegtuigen. Door het spreiden van energiebronnen over verschillende energieleveranciers kan je niet alleen de kosten optimaliseren maar ook het risico op prijsfluctuaties verminderen.

    Wat kan Zakelijke Energietarieven betekenen voor jouw luchthaven?

    Wij van Zakelijke Energietarieven ontlasten ondernemers van al hun energiezaken. Zo kunnen zij zich meer focussen op hun bedrijfsvoering. Heb jij vragen over je huidige energiecontract? Of ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is? Wil je weten hoe je het best grootzakelijke energie in kan kopen voor de luchtvaartindustrie? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze energie analisten. Zij kijken samen met jou naar de beste inkoopstrategie en wat er eventueel nog mogelijk is om energie te besparen. Ook met vragen over verduurzamen en het inkoop van groene energie kan je bij ons terecht.