Menu Sluiten

EV-kabelgoottegels dé oplossing voor losliggende kabels op de stoep?

EV-kabelgoottegels dé oplossing voor losliggende kabels op de stoep?

Er gaat de komende jaren veel veranderen op het gebied van vervoer in Nederland. Volgens het Klimaatakkoord mogen per 2030 enkel emissievrije auto’s worden verkocht. De verwachting is dus dat de komende jaren aanzienlijk meer elektrische auto’s op de weg te zien zijn, wat ook betekent dat er meer laadpalen en laadstations beschikbaar moeten zijn.

Veel mensen willen een laadpaal in hun voortuin, werkend op bijvoorbeeld zelf opgewekte zonne-energie. Dit lijkt ideaal, maar veel gemeentes zijn toch terughoudend, wegens de op het trottoir aanwezige kabels van de auto naar de laadpaal in de voortuin. Daar liggen ongelukken op de loer.. Gelukkig zijn hier ook oplossingen voor bedacht. Helaas zijn nog niet alle gemeentes overtuigd.

Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!

1. Vul uw gegevens in  2. Wij gaan op zoek naar de beste deal  3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding






     Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.

     Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.

     De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.

     

    Eerdere overwegingen

    De NOS maakte in 2020 een reportage over de problematiek rondom laadkabels over de stoepen in woonwijken en de overwegingen van gemeentes hierbij. De ene gemeente besloot het gebruik van laadkabels over de stoep geheel te verbieden, zoals de gemeente Utrecht, andere gemeentes zoals de gemeente Zaanstad staan het privégebruik van laadkabels wel toe, maar onder voorwaarde dat er een drempel of iets dergelijks over de kabel heen ligt, zodat bijvoorbeeld blinde mensen zonder struikelgevaar over straat kunnen.

    Hier komt direct een aansprakelijkheidsvraag om de hoek kijken: wie is aansprakelijk bij bijvoorbeeld letselschade door een val over een privékabel over een publieke stoep? Daar is een wel een antwoord op: de aansprakelijkheid komt toe aan de persoon die de kabel neerlegt, dus bijvoorbeeld de bewoner van het huis waar de laadpaal staat. Toch zal tot nu toe niet vaak aan deze aansprakelijkheidsvraag worden toegekomen, aangezien veel gemeentes nog steeds verbieden om laadkabels via de straat te laten lopen.

    De proef van de gemeente Soest

    De gemeente Soest is een proef aangegaan met zogeheten EV-kabelgoottegels. Dit zijn tegels met een gootje erin, waar de laadkabel doorheen loopt. De kabels worden afgedekt met een rubberen strip. Deze tegels zijn een simpele oplossing die veel mogelijkheden biedt voor eigenaren van elektrische auto’s. Op deze manier kunnen bewoners die geen eigen oprit hebben een laadpaal in hun voortuin plaatsen en via de goot veilig de kabel naar hun geparkeerde auto tegenover de voortuin leiden, zonder daarmee struikelgevaar te veroorzaken. Daarnaast zijn de tegels ook een nuttige oplossing voor bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn en niet de afstand van een publieke laadpaal naar huis kunnen afleggen.

    De gemeente Soest heeft wel een reeks voorwaarden gesteld aan de beschikbaarheid van de tegels, zoals dat er (muv. mensen die slecht ter been zijn) niet binnen 300 meter een openbare laadpaal is en dat de parkeerplaats tegenover de woning is en gelijk aan de stoep grenst en er dus geen tussenliggende groenstrook of fietspad is. Daarnaast moeten de naaste buren ook akkoord gaan met het leggen van de kabeltegels en de parkeerplaats moet voor iedereen te gebruiken zijn.

    Ook andere gemeentes, waaronder Zeewolde en Dongen zijn de proef met de kabelgoottegels aangegaan, met vergelijkbare voorwaarden. Een ander voorbeeld van gemeentes die wel wat zien in de EV-kabelgoottegels is de gemeente Almere, die de tegels beschikbaar stelt bewoners met een gehandicaptenparkeerplaats.

    Waarom doen andere gemeentes niet mee met Ev-kabelgoottegels?

    EV-kabelgoottegels lijken het probleem van losliggende kabels volledig op te lossen. Toch lopen de meeste gemeentes nog niet warm voor de tegels. In 2020 meldde bijvoorbeeld de gemeente Utrecht dat zij geen voorstander waren van een experiment met de tegels. Het College erkent dat de oplossing met de tegels beter is dan losse kabels over de stoepen, maar stelt ook dat er met de kabelgoottegels weer problemen met de veiligheid van de stoepen kunnen opspelen, naast problemen zoals het ‘claimen’ van openbaar toegankelijke parkeerplaatsen.

    Utrecht heeft in haar Algemene Plaatselijke Verordening in artikel 2:9 lid 1 een verbod op het zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de weg te plaatsen, aan te brengen of te storten. Hier valt het aanleggen van EV-kabelgoottegels ook onder. Geen van de uitzonderingen van lid 2 bieden een eventuele uitweg.

    De toekomst?

    Inmiddels is de proef van de gemeente Soest als geslaagd beoordeeld! Wellicht zullen er nu wel meer gemeentes overstag gaan. Over 7,5 jaar zullen nog enkel emissievrije auto’s mogen worden verkocht, dus het aantal laadpalen zal exponentieel toenemen in de komende jaren. Er moeten dus echt oplossingen komen voor mensen zonder privé-oprit die wel bij huis hun elektrische auto willen opladen. De EV-kabelgoottegels bieden een betaalbare en eenvoudige oplossing.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.