Menu Sluiten

Staat er een fout in uw energiefactuur? Dit kunt u er tegen doen

Staat er een fout in uw energiefactuur? Dit kunt u er tegen doen

Bij zowel bij kleinzakelijke als grootzakelijk energie-afnemers kunnen de prijzen op de facturen opeens verrassend hoog zijn. Vaak is hier een legitieme reden voor, maar het komt ook regelmatig voor dat er fouten in de factuur staan, waardoor u onterecht te veel moet betalen. In deze blog leest u meer over dit soort factuurfouten en wat u kunt doen als u vermoed dat er een fout in uw energiefactuur staat.

Vraag direct uw zakelijke energieofferte aan!

1. Vul uw gegevens in  2. Wij gaan op zoek naar de beste deal  3. Ontvang binnen 24u de beste aanbieding






     Onafhankelijk advies Wij vergelijken alle leveranciers.

     Snel vergelijken Binnen 24 uur de beste deal.

     De scherpste zakelijke tarieven Jarenlange ervaring.

     

    Energiefacturen voor klein- en grootzakelijke verbruikers: de verschillen

    Grootzakelijke energieverbruikers worden anders gefactureerd dan kleinzakelijke energieverbruikers. Zo verschilt de manier van prijsberekening, maar ook hoeveelheid van de te ontvangen facturen.

    Een kleinverbruiker heeft een energieaansluiting van 3x80A of minder en een gasaansluiting van minder dan 40 kubieke meter gas per uur. Bij grootverbruikers is dit meer. Wanneer u als grootverbruiker energie afneemt, betaalt u maandelijks voor het werkelijke energieverbruik. Dit is wettelijk vastgelegd. De prijs op de factuur verschilt dus per maand. Bij een kleinzakelijk contract hoeft dit niet zo te zijn, hier kan het zijn dat er sprake is van betaling van een vast termijnbedrag.

    Een ander verschil is dat grootzakelijike verbruikers meer facturen ontvangen. Deze krijgen namelijk elke maand een extra factuur van de netbeheerder voor het netbeheer, naast de factuur van de energieleverancier voor de levering van elektriciteit en gas. Dit betekent dat er maar liefst 24 facturen per jaar ontvangen en betaald moeten worden. Bij kleinzakelijke verbruikers staan de netbeheerderskosten op de factuur van de energieleverancier, waardoor deze minder facturen ontvangen.

    Waarom verschillen energieprijzen op facturen zo erg?

    Vooral aan het begin van het jaar kunnen de energieprijzen voor gootzakelijke energieverbruikers flink omhoog schieten. Dit ligt aan het feit dat de eerste afgenomen energie onder hogere staffels van energiebelasting valt. Wanneer een bepaald aantal kWh gepasseerd wordt, gaat die prijs omlaag. Hierdoor kan de prijs in de eerste maanden hoger zijn. Ook de te betalen bedragen voor Opslag Duurzame Energie (ODE) kunnen uiteenlopen.

    Bij grootverbruikers ligt de prijs dus ook aan de hoeveelheid gebruikte energie. Dit kan per maand flink verschillen. Vaak is de factuurprijs in de wintermaanden bijvoorbeeld wat hoger, omdat er dan meer energie wordt verbruikt.

    Ook de jaarafrekeningen kunnen erg van elkaar afwijken. Op een jaarafrekening staat of u extra moet betalen of geld terug krijgt omdat uw werkelijk verbruik gedurende het jaar verschilde met de betaalde voorschotten.

    Wat kunt u doen als de factuur of jaarafrekening niet klopt?

    Een fout in uw energiefactuur is zo gemaakt. Zelfs bij de grote energieleveranciers komt het regelmatig voor. Mogelijk is het verbruik niet correct weergegeven of moet u te veel belasting betalen. Wat kunt u in dat geval doen?

    Allereerst is het natuurlijk verstandig om met de leverancier zelf in gesprek te gaan. Misschien erkennen ze de fout en is het zo opgelost. Na een verkeerde afrekening wordt er dan een correctienota verstuurd waarmee het wordt gecorrigeerd.

    Wanneer de energieleverancier niets doet en de vermoedelijk foute factuur gehandhaafd wordt of de oplossing u niet tevreden stemt, dien je per brief in bezwaar te gaan bij de energieleverancier. Hierin zet u uiteen waarom u denkt dat er een fout is gemaakt. Vaak heeft de energieleverancier een speciale klachtenregeling in de algemene voorwaarden. Deze dient u voor het versturen van het bezwaar te raadplegen. Levert het bezwaar niet het gewenste resultaat op? Of reageert de energieleverancier niet binnen vier weken? Dan kan er bij de geschillencommissie een klacht ingediend worden. Hier zit een speciale commissie bij aangesloten die zich richt op het behandelen van zakelijke energiegeschillen. Om hier terecht te kunnen moet de energieleverancier wel bij de geschillencommissie aangesloten zijn en mag het bovendien niet om meer dan 50.000 euro gaan.

    Waarom het checken van uw energiefactuur belangrijk is

    Wanneer u als kleinzakelijke of grootzakelijke energieverbruiker facturen ontvangt, is aan te raden om deze niet zomaar klakkeloos te betalen. Er bestaat namelijk een kans dat er een fout in uw energiefactuur staat. Zo is het mogelijk dat u duizenden euro’s te veel betaalt. Om dit te voorkomen is het controleren van de energiefacturen erg belangrijk.

    Laat uw facturen controleren door zakelijkeenergietarieven.nl